Styrke & Balance
Et FGU-valgfag i fysisk, mental og social trivsel
Styrke & Balance er et nyt valgfag udviklet i samarbejde mellem GRÅK og FGU. Her kombineres bevægelse, kost og mental sundhed i et helhedsorienteret forløb, der giver unge redskaber til at styrke både krop, sind og fællesskaber. Målet er at øge trivsel, skabe succesoplevelser og ruste de unge til deres videre vej i uddannelse og job.
OM FGU

OM FGU
FGU (Forberedende Grunduddannelse) er et fleksibelt uddannelsestilbud til unge under 25 år, der ikke har gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse og som heller ikke er i beskæftigelse. Hovedformålet er at ruste de unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller opnå ufaglært beskæftigelse, så flere får fodfæste i uddannelse og job.
OM GRÅK
FGU (Forberedende Grunduddannelse) er et fleksibelt uddannelsestilbud til unge under 25 år, der ikke har gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse og som heller ikke er i beskæftigelse. Hovedformålet er at ruste de unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller opnå ufaglært beskæftigelse, så flere får fodfæste i uddannelse og job.
Hvad er “Styrke & Balance” valgfaget?
“Styrke & Balance” er et valgfag for elever på FGU, skabt i et tæt partnerskab mellem GRÅK og fire FGU-institutioner. I dag tilbydes valgfaget på 8 FGU-afdelinger, inden 2027 tilbydes det på 13 afdelinger, og har til formål at styrke elevernes fysiske, mentale og sociale trivsel gennem en kombination af bevægelse og livsmestring.
Valgfaget er bygget op omkring tre spor: GRÅK PLAY, GRÅK KÅST og GRÅK KLÅG.
Tilsammen giver de et helhedsorienteret fokus på fysisk aktivitet, kost og mentale strategier – altid med udgangspunkt i elevernes egne forudsætninger og med det formål at styrke både trivsel og livsmestring.
GRÅK PLAY
GRÅK PLAY-sporet bygger på GRÅKs metode, hvor bevægelse kombineres med pædagogik og mentalisering. Her trænes sociale og mentale kompetencer gennem fællesskab, samarbejde, leg og skalerbare øvelser, så alle kan deltage på egne præmisser. I undervisnignen har vi fokus på:
BEVÆGELSESGLÆDE
At finde glæde i bevægelse handler ikke om at præstere, men mere om at relatere og samtidig opdage, hvad kroppen kan. Når vi leger, løfter, hopper eller bevæger os frit, mærker vi en blanding af ro og energi på samme tid. Den frie bevægelse og følelsen af autonomi, giver lyst til at udforske egne potentialer
OVERFØRBARHED
Bevægelse er ikke bare træning - det er forberedelse til livet. Når eleverne mestrer kroppens abc, opbygger de styrker og færdigheder, der kan overføres til arbejde, uddannelse og de små og store udfordringer i hverdagen. Og så styrker bevægelse samtidig vores indlæringsparathed.
FÆLLESKABER
Når vi bevæger os sammen, sker der noget særligt: synkrone bevægelser styrker ikke bare kroppen, men også relationerne. Eleverne lærer at aflæse hinanden, tilpasse sig og give støtte, når andre har brug for det. Bevægelse bliver derfor som en fælles rytme, der både løfter og styrker.
GRÅK KÅST
GRÅK KÅST handler om at skabe bevidsthed om, hvordan mad, måltider og fællesskab hænger sammen med både trivsel og energi i hverdagen. Sporet bygger på tre fokusområder:
MAKRONUTRIENTER
Mad er benzin til kroppen. Vi har brug for kulhydrater til energi, protein til muskler og restitution og fedt til at holde hjernen i gang. Når eleverne forstår de tre byggesten, bliver det lettere at vælge mad, der giver energi til både uddannelse, job og bevægelse - uden at handle om kalorietælling eller skøre regler.
RAMMER
Det er ikke kun, hvad vi spiser, men også hvordan. Indkøb, madlavning og hygiejne er en del af at tage ansvar - både for sig selv og andre. Når de unge kan planlægge, handle ind og lave simple måltider, skaber de rammer, der gør det pærelet at spise godt og have energi i hverdagen.
SPISE SAMMEN
Måltider handler ikke kun om mad, men også om relationer. Når vi deler et bord, deler vi også historier, oplevelser og pauser. At spise sammen giver ro, styrker relationer og gør det lettere at mærke både mæthed og nærvær.
GRÅK KLÅG
Her arbejder eleverne med deres mentale trivsel gennem principper, der gør hjernens mekanismer mere forståelige og håndterbare:
SPÅKONEN
Hjernen er som en spåkone, der hele tiden forsøger at forudsige, hvad der sker og hvordan vi kommer til at føle. Den kigger dog ikke i en krystalkugle, men i vores gamle erfaringer. Når de unge forstår spåkonens måde at arbejde på, kan de også begynde at se deres egne reaktioner i et nyt lys - og få redskaber til at regulere sig selv bedre i hverdagen.
ALGORITMEN
De sociale medier viser os ikke alt - de viser os det, vi allerede klikker på. Algoritmen fodrer os med mere af det samme, uanset om det gør os glade eller kede af det. Vi lærer de unge at tage styringen over deres eget feed: Følg det, der giver ro og inspiration. Slip det, der tynger og trækker dig ned.
PAUSER TIL HJERNEN
Når vi sover eller giver os selv ro, rydder hjernen op, sorterer dagens indtryk og gøder jorden for ny læring. Uden pauser hakker forbindelsen. Med pauser får vi igen fuldt signal og mulighed for at fokusere, huske og mærke. Søvn og pauser er ikke et fravalg af præstation - de er forudsætningen!
Udbredes til FGU-skoler i hele landet
I alt forventes omkring 700 elever at deltage i valgfaget, samtidig med at medarbejdere på de 13 FGU-afdelinger bliver opkvalificeret, så GRÅK kan forankres som en fast del af skolernes tilbud.
På sigt er ambitionen, at “Styrke & Balance” kan udbredes til alle FGU-skoler i landet. Målet er at dokumentere, hvordan valgfaget kan bidrage til øget trivsel blandt unge – og samtidig styrke deres muligheder for at gennemføre en ungdomsuddannelse eller opnå beskæftigelse.

Indslag TV2 Østjylland d. 24. april 2025
Partnere
Projektet er muligt takket være støtte fra Lind Foundation, Gl. Skanderborg Fonden og Grundfos Fonden, og løber i perioden 2025-2027.


.png)